Ogłoszenie


wersja do wydruku

Zarządzenie nr 25 Prorektora ds. Collegium Medicum z 26 października 2023 roku w sprawie: zasad tworzenia i uruchamiania studiów podyplomowych w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum


137.020.73.2023

Zarządzenie nr 25
Prorektora ds. Collegium Medicum
z 26 października 2023 roku

 

w sprawie:   zasad tworzenia i uruchamiania studiów podyplomowych w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum

 

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

 

§ 1

  1. Zarządzenie określa zasady tworzenia i uruchamiania studiów podyplomowych w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum.
  2. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
    1).Uniwersytet lub UJ CM – Uniwersytet Jagielloński - Collegium Medicum;
    2) Rektor – Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego lub upoważnioną przez niego osobę;
    3) Kwestor – Zastępcę Kwestora ds. Collegium Medicum;
    4) Dyrektor – dyrektora MCKP CM;
    5) Zespół – Zespół ds. analizy programów studiów i jakości kształcenia w UJ CM;
    6) MCKP CM – Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum;
    7) SDKA CM – Sekcję ds. Dydaktyki i Karier Akademickich CM;
    8) uczestnik – uczestnika studiów podyplomowych; 
    9) EZD – system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją.

 

§ 2

  1. Studia podyplomowe trwają nie krócej niż dwa semestry.
  2. Program studiów podyplomowych ustala Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  3. Studia podyplomowe umożliwiają uzyskanie kwalifikacji cząstkowych na poziomie 6, 7 albo 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej „PRK”. Zasady przypisywania poziomów PRK do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych oraz włączania ich do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji regulują odrębne przepisy.
  4. Program studiów podyplomowych umożliwia uzyskanie przez uczestnika co najmniej 30 punktów ECTS. Punkt ECTS odpowiada 25–30 godzinom pracy uczestnika obejmującym zajęcia organizowane przez Uniwersytet oraz jego indywidualną pracę związaną z tymi zajęciami. Punkt ECTS winien być wyrażony w liczbie całkowitej.

 

§ 3

  1. Studia podyplomowe na Uniwersytecie mogą być prowadzone wspólnie z uprawnionymi podmiotami (uczelniami, instytutami badawczymi oraz instytutami PAN) lub we współpracy z innymi podmiotami na podstawie zawartej umowy. Umowa powinna określać w szczególności: zasady rekrutacji i prowadzenia studiów podyplomowych, warunki otrzymania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych, sposób finansowania studiów podyplomowych oraz rozliczania pomiędzy podmiotami kosztów i przychodów, a także wskazywać podmiot odpowiedzialny za prowadzenie dokumentacji przebiegu studiów podyplomowych.
  2. Umowę, o której mowa w ust. 1, podpisuje Rektor przy kontrasygnacie Kwestora.

 

§ 4

  1. Dyrektor kieruje do Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, wniosek w sprawie utworzenia studiów podyplomowych wraz z wymaganą dokumentacją, nie później niż do końca stycznia, jeżeli rozpoczęcie kształcenia jest planowane w semestrze zimowym kolejnego roku akademickiego lub do końca września, jeżeli rozpoczęcie kształcenia planowane jest w semestrze letnim kolejnego roku akademickiego.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, należy złożyć za pośrednictwem EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji w EZD w zakresie wniosku o utworzenie studiów podyplomowych.
  3. W przypadku uzyskania środków finansowych na prowadzenie studiów podyplomowych ze źródeł zewnętrznych i konieczności utworzenia studiów podyplomowych w trakcie trwania semestru wniosek należy złożyć w terminie ustalonym przez Rektora.
  4. Wniosek o utworzenie studiów podyplomowych należy złożyć także w przypadku, gdy studia zostały zniesione na podstawie § 10.
  5. Rektor może przekazać wniosek do Zespołu w celu zaopiniowania.
  6. Zespół opiniuje wniosek lub zgłasza Rektorowi uwagi do wniosku w terminie 14 dni od jego otrzymania. Niezgłoszenie uwag do wniosku w tym terminie uważa się za wydanie przez Zespół opinii pozytywnej.
  7. Po zapoznaniu się z opinią Zespołu Rektor może przekazać Dyrektorowi wytyczne w zakresie wprowadzenia we wniosku koniecznych zmian.
  8. Dyrektor dokonuje zmian wynikających z przekazanych przez Rektora wytycznych lub uzasadnia odmowę ich wprowadzenia w terminie 7 dni od ich otrzymania.
  9. Utworzenie studiów podyplomowych następuje po uzyskaniu zgody Rektora wyrażonej decyzją oraz ustaleniu programu studiów podyplomowych przez Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

§ 5

  1. Wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 1, zawiera w szczególności:
    1) pismo przewodnie Dyrektora do Rektora wraz z uzasadnieniem merytorycznym utworzenia studiów podyplomowych;
    2) plan i program studiów podyplomowych wraz z sylabusami oraz wykazem przedmiotów z liczbą godzin oraz z podziałem na zajęcia teoretyczne i praktyczne;
    3) wniosek o powołanie kierownika studiów podyplomowych wraz z uzasadnieniem wysuniętej kandydatury;
    4) warunki, tryb i harmonogram rekrutacji na studia podyplomowe;
    5) uchwałę Rady MCKP CM zatwierdzającą program studiów podyplomowych;
    6) budżet studiów podyplomowych sporządzony zgodnie z dostępnym wzorem, zaakceptowany przez Dyrektora i Kwestora;
    7) umowę, o której mowa w § 3 ust. 1 – w przypadku prowadzenia studiów podyplomowych wspólnie lub we współpracy z innymi podmiotami.
  2. W przypadku studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania określonego zawodu program i plan studiów podyplomowych uwzględniają obowiązujące standardy kształcenia.
  3. Plan studiów podyplomowych prowadzonych w języku obcym sporządza się w języku polskim oraz w języku, w którym są one prowadzone.
  4. Sylabus przedmiotu prowadzonego w języku obcym sporządza się w języku polskim oraz w języku, w którym jest on prowadzony.

 

§ 6

  1. Dyrektor kieruje do Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, wniosek w sprawie uruchomienia kolejnej edycji studiów podyplomowych wraz z wymaganą dokumentacją, nie później niż do końca stycznia, jeżeli rozpoczęcie kształcenia jest planowane w semestrze zimowym kolejnego roku akademickiego lub do końca września, jeżeli rozpoczęcie kształcenia planowane jest w semestrze letnim kolejnego roku akademickiego.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, należy złożyć za pośrednictwem EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji w EZD w zakresie wniosku o uruchomienie kolejnej edycji studiów podyplomowych.
  3. Do wniosku o uruchomienie kolejnej edycji studiów podyplomowych należy dołączyć:
    1) w przypadku braku zmian w planie i programie studiów podyplomowych – przepisy § 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4, 6 stosuje się;
    2)w przypadku wprowadzenia zmian w planie i/lub programie studiów podyplomowych – przepisy § 5 ust. 1 pkt 1-7 stosuje się, z zastrzeżeniem konieczności uzasadnienia wprowadzonych zmian.
  4. Przepisy § 4 ust. 5-8 stosuje się.
  5. Uruchomienie kolejnej edycji studiów podyplomowych następuje po uzyskaniu zgody Rektora wyrażonej decyzją, a w przypadku zmiany programu również uchwały Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

§ 7

  1. Program i plan studiów podyplomowych podlegają systematycznej ocenie i doskonaleniu.
  2. W celu doskonalenia programu i planu studiów podyplomowych można dokonywać w nich zmian.
  3. Zmiana programu i planu studiów podyplomowych możliwa jest od nowej edycji tych studiów.
  4. Zmiany w programie studiów podyplomowych ustala Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Zmiany w zakresie planu studiów podyplomowych zatwierdza Rektor.

 

§ 8

  1. W przypadku dużego zainteresowania tematyką danych studiów, Dyrektor może skierować do Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, pismo z prośbą o zgodę na zwiększenie górnego limitu przyjęć na daną edycję studiów podyplomowych.
  2. Pismo, o którym mowa w ust. 1 należy złożyć za pośrednictwem EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji w EZD w zakresie pisma z prośbą o zgodę na zwiększenie górnego limitu przyjęć na daną edycję studiów podyplomowych.

 

§ 9

  1. W przypadku, gdy w ostatnim dniu rekrutacji prowadzonej zgodnie z harmonogramem wskazanym we wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 albo § 6 ust. 1, nie zostanie wypełniony zakładany minimalny limit uczestników, Dyrektor może skierować do Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, pismo z prośbą o zgodę na uruchomienie studiów podyplomowych pomimo niewypełnienia dolnego limitu przyjęć.
  2. Pismo, o którym mowa w ust. 1 należy złożyć za pośrednictwem EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji w EZD w zakresie pisma z prośbą o zgodę na uruchomienie studiów podyplomowych pomimo niewypełnienia dolnego limitu przyjęć.
  3. Do pisma wskazanego w ust. 1 dołącza się zaktualizowany budżet studiów podyplomowych zaakceptowany przez Dyrektora oraz Kwestora.
  4. Jeżeli prośba o wyrażenie zgody na uruchomienie studiów podyplomowych pomimo niewypełnienia zakładanego minimalnego limitu uczestników nie zostanie złożona w terminie 7 dni od dnia zakończenia rekrutacji zgodnie z harmonogramem, skutkuje to nieuruchomieniem studiów podyplomowych.
  5. Decyzję o nieuruchomieniu studiów podyplomowych z innych przyczyn niż wskazane w ust. 4 podejmuje Dyrektor, który informuje o tym Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, w terminie wskazanym w ust. 4.

 

§ 10

  1. W sytuacji niezłożenia wniosku o uruchomienie edycji studiów podyplomowych lub nieuruchomienia edycji przez trzy następujące po sobie lata akademickie Dyrektor kieruje do Rektora, za pośrednictwem SDKA CM, pismo z informacją o konieczności zniesienia studiów podyplomowych wraz z formularzem zniesienia studiów podyplomowych.
  2. Pismo, o którym mowa w ust. 1, należy złożyć za pośrednictwem EZD zgodnie z instrukcją obiegu korespondencji w EZD w zakresie pisma z informacją o konieczności zniesienia studiów podyplomowych.
  3. Zniesienie studiów podyplomowych następuje po uzyskaniu zgody Rektora wyrażonej decyzją.

 

§ 11

MCKP CM zobowiązane jest do:

  1. przestrzegania praw uczestnika przewidzianych w Regulaminie studiów podyplomowych;
  2. przeprowadzania zajęć dydaktycznych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje naukowe, dydaktyczne lub zawodowe;
  3. zapewnienia sal dydaktycznych i wyposażenia niezbędnego do prawidłowej realizacji programu studiów podyplomowych;
  4. zapewnienia obsługi administracyjno-technicznej studiów podyplomowych;
  5. prowadzenia dokumentacji dotyczącej przebiegu studiów podyplomowych;
  6. zapewnienia możliwości korzystania ze zbiorów bibliotecznych Uniwersytetu na zasadach ustalonych na Uniwersytecie;
  7. udostępniania na stronie internetowej Uniwersytetu informacji na temat programu studiów podyplomowych oraz wysokości i terminu wnoszenia opłat za studia podyplomowe;
  8. wydania po ukończeniu studiów podyplomowych świadectwa ich ukończenia.

 

§ 12

Programy studiów podyplomowych ustalone zgodnie z dotychczasowymi przepisami pozostają w mocy.

 

§ 13

1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Postanowienia dotyczące EZD wchodzą w życie z dniem wdrożenia tego systemu w UJ CM. Do czasu wdrożenia wszelkie wnioski i pisma określone w niniejszym Zarządzeniu winny być sporządzane co najmniej w formie dokumentowej.

 

 

                                                                                                         Prorektor ds. Collegium Medicum

 

                                                                                                  prof. dr hab. Tomasz Grodzicki

 

 

 





 Data aktualizacji:  27.10.2023
 Jednostka:  Dział Organizacji i Promocji CM 
 Zamieścił:  Magdalena Kowalczyk 

Powrót